آرمیتا گراوند جانباخت

آرمیتا گراوند دختر ١٦ ساله قربانی خشونت حکومتی حجاب پس از ٢٨ روز کما، جانباخت.

گراوند جانباخت

به گزارش روژمان در یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ خبر به کما رفتن آرمیتا گراوند برای اولین بار رسانه‌ای شد.

رسانه‌های حکومتی در ایران تاکنون چند ویدیوی کوتاه منتشر کرده‌اند تا از زوایای مختلف حادثه رخ داده را تشریح کنند. بخش‌هایی از این ویدئوها ویرایش و حذف شده‌است و نشان نمی‌دهد چه چیزی ممکن است داخل مترو باعث زمین‌خوردن او شده‌باشد.

به ادعای رسانه‌های حکومتی «قطار ۱۳۴ که حامل دختر دانش‌آموز بی‌هوش شده بوده، از سری ۱۰۰ و فاقد دوربین بوده‌است.» اما در مقابل، تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با مقایسه تصویر قطارهای سری ۱۰۰ با قطاری که در ویدیوها منتشر شده، مدعی شده‌اند که قطاری که روز حادثه فعال بوده از سری ۱۱۰ بوده و دارای دوربین مداربسته داخلی است.

در ١٣ مهرماه ١٤٠٢ دو شاهد عینی در گفتگو با روزنامه گاردین «ضرب و شتم» آرمیتا گراوند «بر سر حجاب» را تأیید کردند.

آرمیتا پس از بیهوشی به بیمارستان فجر نیروی هوایی منتقل شد. جو اطراف بیمارستان پس از بستری شدن آرمیتا در آن امنیتی شده بود و پوشش خبری رسمی این واقعه تحت تدابیر شدید امنیتی تنها در انحصار ایرنا قرار گرفت. در این شرایط مریم لطفی، خبرنگار شرق که برای کسب خبر به بیمارستان فجر نیروی هوایی رفته بود، برای ساعاتی بازداشت شد.

آرمیتا گراوند در ۶ آبان ۱۴۰۲ و پس از ۲۸ روز بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان فجر درگذشت. خبر درگذشت او را ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت ایران اعلام کرد. به فاصله کوتاهی بعد از انتشار خبر درگذشت آرمیتا گراوند، نام او به ترند اول توییتر تبدیل شد و کاربران در شبکه‌های اجتماعی نسبت به خبر درگذشت او واکنش نشان دادند.

Related posts