انتخابات ترکیه در آئینه آمار

انتخابات ترکیه در آئینه آمار

turkie 1

🟣 احمد ینر، رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه ظهر روز دوشنبه دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ برابر با  ۱۵ می ۲۰۲۳ در جمع خبرنگاران مقابل ساختمان این نهاد در آنکارا درباره آرای دریافتی نامزدهای ریاست جمهوری گفت: رجب طیب اردوغان ۴۹.۴۰ درصد، کمال قلیچد‌ار‌اوغلو ۴۴.۹۶ درصد، سینان اوغان ۵.۲ درصد و محرم اینجه ۰.۴۴ درصد رای کسب کرده‌اند.

🟣 ینر تصریح کرد: مجموع صندوق‌های را در داخل کشور ۱۹۲ هزار و ۲۱۴ عدد است، تا ساعت ۰۹:۴۵ امروز ۱۹۲ هزار و ۱۸۷ صندوق باز شده‌اند که ۹۹ درصد آنها در داخل کشور مستقر بودند.همچنین در خارج از کشور ۹۵۹۴ صندوق رای مستقر بود که تاکنون ۸۰۶۵ مورد از آنها باز شده‌اند. در حال حاضر در خارج از کشور ۱۵۲۹ صندوق دیگر وجود دارد که هنوز باز نشده‌اند. میزان صندوق‌های باز شده در خارج از کشور ۸۴.۰۶ درصد است. بر این اساس، ائتلاف «جمهوری» با کسب ۴۹.۳۷ درصد آرا و ۳۲۱ کرسی اکثریت پارلکان را به دست آورده است. ائتلاف «ملت» با اخذ ۳۵.۱۹ درصد آرا در مجلس ۲۱۳ صندلی دریافت کرد همچنین ائتلاف «کار و آزادی» نیز با دریافت ۱۰.۵۲ درصد آرا در مجلس صاحب ۶۶ کرسی شد.

🟣 توزیع کرسی‌های مجلس ترکیه بین احزاب رقیب نیز به شرح زیر است:

– حزب عدالت و توسعه ۲۶۶ کرسی

– حزب جمهوری خلق ۱۶۹ کرسی

– حزب چپ سبز ۶۲ کرسی

– حزب حرکت ملی ۵۰ کرسی

– حزب نیک ۴۴ کرسی

– حزب رفاه مجدد ۵ کرسی

– حزب کارگر ترکیه ۴ کرسی

🟣 نتایچ انتخابات پارلمانی حاکی از این است که با وجود کاهش سهم آراء حزب عدالت و توسعه از ۴۲.۵ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۳۵.۷ درصد در انتخابات ۲۰۲۳، ائتلاف جمهور به رهبری این حزب، با کسب حداقل ۳۲۲ کرسی، همچنان اکثریت پارلمان را در اختیار خواهد داشت.

🟣 موفقیت حزب عدالت و توسعه بیش از همه مرهون کسب ۱۰ درصدی آراء از سوی حزب حرکت ملی‌گرا بود که پیشتر نظرسنجی‌ها سهم آراء آن را تنها ۵ درصد برآورد می‌کردند. بدین ترتیب، با وجود رشد ۳ درصدی آراء حزب جمهوری خلق، ائتلاف ملت به رهبری آن، ۲۱۳ کرسی را تصاحب کرد. 

🟣 کردها در انتخابات دیروز به شکلی قاطع علیه اردوغان رای دادند. رای اردوغان در دیاربکر، دژ حزب دموکراتیک خلق‌ها به زیر ۳۰ درصد سقوط کرد که این به این معناست که رای اردوغان در دیاربکر حتی از رای او در ازمیر که پایگاه رای اصلی حزب جمهوری خلق محسوب می‌شود نیز کمتر است. حال پرسش این است که آیا کردها با توجه به ایفای نقش فعالانه صلاح الدین دمیرتاش، رهبر زندانی کردها در انتخابات با کمک همسرش باشاک دمیرتاش، در دور دوم نیز به حمایت از قلیچداراغلو ادامه خواهند داد؟

🟣 درصد بالای شرکت در انتخابات بود که در نتیجه حضوری پرشور و رقابتی بی‌سابقه رقم خورد. میزان مشارکت در انتخابات ۸۸.۷۵ درصد اعلام شده است که در نوع خود با وجود معایب و مشکلات ساختاری دموکراسی در ترکیه تقریبا بی‌سابقه است.

🟣 سرنوشت نهایی انتخابات به دو هفته دیگر موکول شده و حال مخالفان در این اندیشه‌اند که چرا نرخ مشارکتی که پیش‌بینی می‌شد به ۹۲ درصد برسد از ۸۸ درصد فراتر نرفت و ۵ درصد از مخالفان آقای اردوغان پای صندوق رای نیامدند.

🟣 بیش از ۵.۵ نیم درصد آراء، به دو کاندیدای فرعی و انصرافی رسیده است. محرم اینجه، کاندیدای انصرافی کمتر از نیم درصد رأی داشته و سینان اوغان ، بیش از ۵ درصد. ( در ترکیه آرای کاندیدای انصرافی باطله نیست بلکه شمارش و اعلام می شود ولی در صورت پیروزی کاندیدای منصرف، پست ریاست جمهوری به او تعلق نمی گیرد.)

🟣 سینان اوغان به شدت ملی گرا و به معنای واقعی کلمه ناسیونالیست است و مخالف سرسخت جریان های کُردی.با توجه به پایگاه رأی ۵ درصدی سینان اوغان، حمایت او از هر کدام از دو کاندیدای باقی مانده احتمالا می تواند باعث برنده شدنش شود.

Related posts