بیانیه اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا-نوا اسکوشیا در همبستگی با مردم ایران

اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا-نوا اسکوشیا همبستگی خود را با قیام توده‌ای مردم ایران علیه حکومت مستبد و سرکوبگر جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند.

رژیم ایران دست نیروهای امنیتی خود را برای سرکوب معترضان باز گذاشته است و تاکنون هزاران معترض را وحشیانه، دستگیر، بازداشت و بسیاری را به قتل رسانده‌اند. با وجود این، مردم ایران به مقابله با دولت و مقاومت در خیابان‌ها ادامه داده‌اند. ما از شجاعت آنها در هیبت هستیم و از آنها الهام گرفته‌ایم.

در ١۶ سپتامبر ۲۰۲۲، به اصطلاح «پلیس اخلاق» ایران، مهسا (ژینا) امینی، زن ۲۲ ساله کورد را به دلیل پوشش «نامناسب» به قتل رساند. پس از آن، یک جنبش توده‌ای در اعتراض به حکومت استبدادی جمهوری اسلامی، که از انقلاب ١٩٧٩ بی‌سابقه بوده است، در بیش از صد شهر در سراسر کشور به راه افتاد.

تشخیص ماهیت فمینیستی قیام بسیار مهم است. زنان ایرانی تا حد زیادی با برداشتن روسری اجباری در مخالفت با مقررات سنگین دولت در مورد بدن و لباس زنان، جنبش را رهبری می‌کنند. تصاویر در حال پخش، زنان بدون حجاب در حال رقصیدن، غذا خوردن، شعار دادن، سوزاندن روسری یا رویارویی با پلیس را نشان می‌دهند که شکلی شگفت‌انگیز از نافرمانی مدنی فمینیستی در جریان است. شعار اصلی جنبش «زن، زندگی، آزادی» (ژن، ژیان، ئازادی) بوده است که یکی از محورهای جنبش فمینیستی کردستان است.

اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا-نوا اسکوشیا، در عین‌حال، استفاده جریاتات راست از قیام برای پیشبرد اهداف امپریالیستی و مسلم هراسی خودشان را محکوم می‌کند. در هفته‌های اخیر، ما شاهد تلاش‌هایی از سوی چهره‌های محافظه‌کار در کانادا و در سطح جهان جهت تسلط بر تلاش‌های مردم ایران برای آزادی بوده‌ایم. مضحک است که آنهایی که در جناح‌های راست که مدت‌ها از نگرش‌ها و ساختارهای ضد مهاجر و‌ مسلم هراسی حمایت کرده‌اند، اکنون ظاهراً از معترضان ایرانی حمایت می‌کنند. مداخلات غرب در ایران، چه از طریق سلطه نظامی و چه از طریق تحریم‌های اقتصادی، یک بازی است که برای دهه‌ها به مردم ایران آسیب رسانده است.

ما به‌عنوان فمینیست و به‌عنوان اتحادیه‌های کارگری، در برابر هر نوع مقررات و‌ کنترل جنسی و جنسیتی متحدانه می‌ایستیم، چه از طریق حجاب اجباری یا بی‌حجابی اجباری، چه از طریق ممنوعیت مراقبت‌های بهداشتی مربوط به بارداری یا عقیم‌سازی اجباری، و علیه تمام سیاست‌ها و ساختارهای مردسالارانه، زن‌ستیزانه و نژادپرستانه که عدالت، آزادی و کرامت مردم را انکار می‌کنند. .

ما از حکومت ایران می‌خواهیم که همه زندانیان سیاسی، روزنامه‌نگاران و فعالان سندیکایی را که اکثریت آنها زنان، دگرباشان، اقلیت‌های قومی و جوانان بوده‌اند، آزاد کند. ما به خانواده‌های ژینا امینی، نیکا شاکرمی، سارینا اسماعیل‌زاده و همه آنهایی که در راه آزادی توسط جمهوری اسلامی کشته شدند تسلیت می‌گوییم.

نن مک فاجن
رئیس اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا-نوا اسکوشبا
به‌نمایندگی از هیات اجرایی اتحادیه

لینک به متن اصلی:

https://cupe.ca/cupe-nova-scotia-statement-solidarity-people-iran

Related posts