از ابتدای پاییز تاکنون ۵۱ سوختبر کشته و زخمی شدند

از ابتدای پاییز تا ۲۰ آبان ۱۴۰۲ مجموعا ۵۱ سوختبر در ۴۲ حادثه مختلف کشته و زخمی شدند.

سوختبر کشته و زخمی شدند edited
تصویری از یک سوختبر بلوچ که با موتور سیکلت اقدام به جابه‌جای سوخت در مرزهای شرقی ایران می‌کند.

به گزارش روژمان ۴۲ حادثه مختلف سوختبری اعم از تیراندازی نیروهای انتظامی و سپاه، تصادف و آتش‌سوزی و ضرب و شتم سوختبران جان ۴٣ سوختبر بلوچ را گرفته و باعث زخمی شدن ٨ سوختبر گردیده است.

از تعداد ۴٣ سوختبر جانباخته، ١ تن به دلیل تیراندازی نظامیان رژیم و ۴۲ تن نیز بر اثر حوادث رانندگی ناشی از تعقیب و گریز نیروهای نظامی و یا خارک اندازی آنان جان خود را از دست داده‌اند.

از تعداد ٨ سوختبر مجروح نیز، ١ تن به دلیل تیراندازی نظامیان رژیم و ٧ تن نیز بر اثر حوادث رانندگی یا برخورد قایق به دلیل تعقیب و گریز نیروهای نظامی و یا خارک اندازی آنان زخمی شده‌اند.

در این بازه‌ی زمانی یک سوختبر بلوچ با هویت “علی دامنی” توسط نیروهای نظامی “پاکستان بازداشت و دو مورد نیز ضرب و شتم سوختبران توسط نیروهای نظامی رژیم در بندر میناب و زابل به ثبت رسیده است، همچنین در پسابندر نیز قایق سوختبران توسط این نیروها توقیف و ضبط گردید.

سوختبری، کولبری و شوتی‌سواری پدیده‌هایی است که به دلیل محروم نگه‌داشتن تعمدی بلوچستان، کردستان و دیگر مناطق مرزی ایران توسط رژیم جمهوری اسلامی روز به روز در حال گسترش است و حکومت نیز به‌جای حل این مسئله با سرکوب و کشتار این افراد به عمیق‌تر کردن این پدیده دامن می‌زند.

Related posts