یادداشت روژمان – مبارزه برای آزادی زنان امر احاد جامعه است

مبارزه برای آزادی زنان امر احاد جامعه است

مبارزه برای آزادی زنان امر احاد جامعه است
مبارزه برای آزادی زنان امر احاد جامعه است

سال 2023 در حالی آغاز می شود که سال گذشته یعنی 2022 رویدادهای مهمی در سطح جهان و ایران رخ داد. یکی از این اتفاقات، آغاز حرکتی انقلابی در ایران بود که نه تنها همه ایران بلکه بخش بزرگی از جهان را به بهت و حیرت وا داشت. انقلابی که منشا و سرآغازش مرگ دختری جوان اهل سقز در تهران به دست نیروهای گشت ارشاد بود. دختری از کردستان که در واکنش به قتلش مردم معترض کردستان و در عرض مدت کوتاهی سایر نقاط ایران به خیابان ها آمدند و شعار “زن زندگی آزادی” که از کردستان سرداده شد، در همه خیابان های ایران طنین انداز شد. در واکنش به تبعیض و ستمی جنسیتی که سال ها بر زنان ایران تحت حاکمیت رژیم جمهوری اسلامی در همه عرصه ها نسبت به زنان روا داشته شده است. زنان پیشقراولان این انقلاب بوده اند و همیشه در صف اول مبارزه حضور پررنگ و چشم گیری داشته اند. جوانانی که مرگ “ژینا امینی” جرقه ای شد تا خشم و انزجار خود را نسبت به این رژیم فاسد و ضدزن بیان کرده و خواهان سرنگونی آن و بنیاد نهادن حکومتی آزاد و برابر به دور از هر ستمی باشند. تا همین امروز هم این انقلاب دستاوردهای بزرگی داشته که هیچگاه قابل بازپسگیری نیست. از جمله این دستاوردها آزادی های زنانی ست که زین پس دیگر به قوانین ارتجاعی رژیم تن نخواهند سپرد.
نزدیک به چهار ماه از این خیزش انقلابی می گذرد و نه تنها مردم ایران بلکه همه جهان به طور عینی به این واقعیت پی برده اند که تا زمانی که زنان به عنوان نیمی از جامعه آزاد نباشند، جامعه آزاد نخواهد شد. در کردستان انقلابی صدها معترض و جوان مبارز کشته و هزاران نفر زخمی و بازداشت شده اند. کردستانی که قلب انقلاب بوده و در تمام این مدت از تپیدن باز نایستاده.
در همسایگی ایران، در شهر سلیمانیه واقع در اقلیم کردستان روز جمعه 30 دسامبر برابر با 9 دی ماه دختر جوانی به پیست مسابقات موتوسواری برای تماشا رفته و در آنجا مورد حمله جوانان و مورد خشونت کلامی و جسمی قرار گرفته و آنچه که از ویدئوهای منتشرشده پیداست این است که صدها جوان با لگدزدن و فحاشی کردن این دختر را مورد اذیت و آزار قرار می دهند. واقعه ای دردناک و تاسف برانگیز. آنچه که حائز اهمیت است این است که جوانانی که دست به همچین حرکتی زده اند در وهله اول مقصر اصلی نیستند، بلکه فرهنگ و آئین و سیستمی مقصر واقعی ست که اینچنین مردم و جوانان را به شیوه های مختلف تربیت و آموزش داده است. سیستمی مردسالار که در آن زنان جایگاه اجتماعی ندارند و فقط ابزاری در خدمت مردان خانواده هستند.. و آنچه بیشتر قابل تامل است این است که در ایران برای کشتن یک زن، یک کشور با همراهی حمایت های گسترده جهانی به پا می خیزد و در همسایگی همین کشور و همان نزدیکی زنی مورد حمله قرار می گیرد. مردم آزادی خواه و برابری طلب چه در اقلیم کردستان و چه هر جایی از جهان نباید در مقابل همچین فاجعه هایی سکوت کرده و بی تفاوت باشند. مسئله آزادی زنان تنها امر زنان نیست بلکه همزمان امر مردان برابری طلب نیز است. زنان و مردان در کنار هم می توانند آزادی و برابری واقعی را به ارمغان بیاورند.
نباید اجازه داد که بیش از این اینگونه حقوق زنان پایمال شده و بیش از این آزادی هایشان محدود و محدودتر شود. چرا که تا زمانی که زنان آزاد نباشند جامعه آزاد نخواهد شد.

این مطلب را هم مێتوانید بخوانید:

دختران خیابان انقلاب و فردای روشن آزادی

Related posts