نگاهی به اکسیون‌ها و بیانیه‌های 14 آبان

نگاهی به اکسیون‌ها و بیانیه‌های 14 آبان

 انقلاب مردم ایران در 14 آبان وارد پنجاهمین روز زندگی شکوهمند خود شد. در اخبار روز آمد:

  • بی اعتنایی فوتبالیست های تیم ملی ساحلی به سرود جمهوری اسلامی: روز شنبه 14 آبان، در بازی نیمه‌نهایی فوتبال ساحلی جام بین‌قاره‌ای، موقع پخش سرود جمهوری‌اسلامی هیچ کدام از بازیکنان تیم ملی حاضر نشدند موقع پخش سرود، با آن همخوانی و تکرارش کنند. تلویزیون مجبور شد پخش مستقیم را قطع کند و در میانه ی سرود جمهوری اسلامی صحنه های بی سر و ته به این لحظات را پخش کند!
  • شعارهای ضدحکومتی شبانه در برخی محلات تهران و کرج از ساختمان ها و مجتمع های مسکونی ادامه یافته است.
  • مردم و جوانان انقلابی در کردستان همچنان لوکوموتیو نیرومند قطار انقلابی هستند که رو به جلو می رود. امشب در شهرهای سنندج، مریوان، سقز و دیگر شهرهای کردستان، مردم در خیابان ها حضور دارند، آتش روشن می کنند، مسیرهای تردد نیروهای سرکوب را مسدود می کنند، در خیابان ها شعار می دهند و به سراسر ایران پیام می فرستند که انقلاب زنده است و کردستان در سنگر مقدم آن می رزمد. در مهاباد درگیری ها ادامه داشته و در تصاویر ارسال صدای تیراندازی می شود.
  • در بوکان امروز مردم در برابر فرمانداری تجمع کرده و شعار «مرگ بر دیکتاتور» داده اند.
  • در سایر شهرهای ایران نیز اعتراضات شبانه آغاز شده است.
  • در مشهد اعتراضات دانش آموزی گزارش شده است
  • در نیشابور جوانان به خیابان آمده و فریاد مرگ بر دیکتاتور سر داده و یک خوروی سرکوبگران را واژگون کرده اند، در اهواز مجسمه ی عظیم و غول پیکر قاسم سلیمانی را به آتش کشیده اند. در بندر لنگه اعتراض شبانه و روشن کردن آتش صورت گرفته است. در اراک مردم با شعار مرگ بر دیکتاتور به خیابان آمده اند.
  • در شهریار امروز تظاهرات با شعار «آزادی، آزادی، آزادی» برگزار شده است.

اعتصاب در بازارها:

بازارها در کردستان همچنان تعطیل است. تصاویر ویدئوی نشان می دهند که بازار حصارک در کرج نیز تعطیل شده است. در تهران میدان تجریش در اعتصاب کامل به سر می برد. در خاش مردم در اعتراض به کشتار دیروز در این شهر بازارها را بسته اند.

دانشگاه ها در 14 آبان

  • روز شنبه 14 آبان اعتراضات در دانشگاه های زیر ادامه یافته است:

دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دانشگاه خوارزمی واحد کرج، دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه آزاد تهران شمال، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، پردیس شمالى دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد تهران واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه گیلان، دانشگاه علامه، دانشگاه شریف، دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه علم و صنعت، دانشکده هنر و معماری دانشگاه گیلان، دانشگاه آزاد مشهد.

برخی دیگر از شعارهای دانشجویان:

دانشجوی سياسی آزاد بايد گردد، آزادی… آزادی… آزادی! – مرگ بر ستمگر چه شاه باشه، چه رهبر؛ مرگ بر دیکتاتور؛ توپ، تانک، مسلسل دیگر اثر ندارد، دانشجو، اساتید اتحاد، اتحاد؛ دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد؛ دانشجو تعلیق بشه، دانشگاه تعطیل میشه؛ دانشجو متحد، خار چشم مستبد؛ رئیس حراست، نماد وقاحت.

اعتراض، اعتصاب، حق مسلم ماست؛ دانشجو داد بزن حقت رو فریاد بزن؛ سپاهی بی‌ریشه، ساندیس شرف نمی‌شه؛ امسال سال خونه، ظالم سرنگونه؛ خس و خاشاک تویی، لایق این فاک تویی.

بیانیه های دانشجویان مبارز

بیانیه تجمع امروز (۱۴ آبان) دانشجویان دانشگاه علم و صنعتدر بیانیه ی این دانشجویان آمده است:

مطالبات ما تجمع‌کنندگان به شرح زیر است: آزادی تمام دانشجویان زندانی به خصوص ایلیا تابعی، علی فتاحی و علیرضا عباسی، آزادی تمام زندانیان سیاسی، لغو و کأن لم یکن شدن پرونده‌های کمیته انضباطی، توقف ممنوع‌الورودی تمام دانشجویان، بازگشت به خوابگاه دانشجویان تبعیدشده از خوابگاه کوی داخل به سایر خوابگاه‌ها، رفع حصارکشی‌های مضاعف خوابگاه کوی داخل، عدم ورود نیروهای نظامی و امنیتی به حریم دانشگاه، توقف سرشماری‌های شبانه خوابگاه دختران، برخورد با عوامل ضرب و شتم دانشجو‌یان در مسجد.

در بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران درباره‌ی تداوم اعتصابات و اعتراضات تحت عنوان «برای تمام آنان که صدایمان بودند»، آمده است:

«بترسید! بترسید! ما همه باهم هستیم!» از اساتید تمامی دانشگاه‌ها و بخصوص دانشگاه تهران درخواست می‌کنیم تا در برابر توهینی که به ساحت علم و دانشگاه وارد آمده، سکوت نکنند و با پیوستن به این مای بزرگ، ظلم کنونی را ریشه کن کنند.

فهرست مطالبات دانشجویان دانشگاه تهران به قرار زیر اعلام شده است: آزادی بی‌قید و شرط دانشجویان بازداشتی و رفع اتهام‌های وارده، صدور منع قرار تعقیب برای دانشجویان آزاد شده، رفع تعلیق‌ها و محرومیت‌های اخیر تحصیلی و ممنوع الورودی‌ها، خروج تمامی نیروهای امنیتی و لباس شخصی از دانشگاه‌ها، تضمین آینده‌ی تحصیلی دانشجویان بازداشت‌شده و جلوگیری از دخالت نهادهای امنیتی در جهت ستاره‌دار کردن آن‌ها، برکناری تمامی عواملی از دانشگاه و حراست که در حوادث اخیر نقش داشتند، عذرخواهی رسمی از تمامی دانشجویان بابت جریانات اخیر، پایان دادن به قوانین مرتجعانه‌ی حاکم بر دانشگاه مانند تفکیک جنسیتی در سلف غذاخوری و دخالت حراست در پوشش دانشجویان.

بیانیه‌ی دانشجویان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد آمده است:

ما جمع کثیری از دانشجویان دانشکده‌ی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام میداریم خواستار موارد زیر هستیم:
توقف تماس ها و پیام های تهدید آمیز، منع ورود نیروهای لباس شخصی به محیط دانشگاه، پرهیز از اقدامات تحریک آمیز و به رسمیت شناختن اعتراضات به حق دانشجویان و رسیدگی به خواسته های آن ها، نسبت ندادن اعمال خلاف واقع و دور از شأن جامعه علمی به دانشجو بدون مستندات حقیقی.

در بیانیه ی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در جهت تحریم کلاس ها آمده است: ما جمعی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در اقدامی همراه با اعتصابات سراسری، این جرم انگاری علنی علیه فعالیت دانشجویان و تضییح حقوق مسلم دانشجویی را محکوم می کنیم و از شرکت در کلاس های درس تا بازگشت هم کلاسی هایمان به دانشگاه و لغو پرونده ی انضباطی آن ها خودداری می کنیم.

در بیانیه‌ی آغاز اعتصاب جمعی از دانشجویان دانشگاه بهشتی که از شنبه ۱۴ آبان آغاز می شود آمده است: برپاخیز، به نام زن زندگی آزادی. در اعتراض به خشونت افسارگسیخته و عریان علیه مردم بی‌دفاع در خیابان و دانشگاه، سرکوب گسترده‌ی معترضان، عدم رعایت حقوق قانونی دانشجویان و امنیتی‌سازی دانشگاه، ما دانشجویان بهشتی در کنار دیگر دانشجویان در سرتاسر ایران، از شنبه چهاردهم آبان ماه، از شرکت کردن در کلاس‌های درس سر باز خواهیم زد. و تا زمان آزادی دانشجویان زندانی، برطرف شدن جو امنیتی در دانشگاه و لغو برخوردهای امنیتی با دانشجویان معترض، به اعتصاب ادامه خواهیم داد.
این بیانیه را دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشجویان دانشکده علوم ریاضی این دانشگاه امضا کرده اند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران در بیانیه ی سوم خود بر تحریم کلاس‌ها تاکید کردند.

دانشجویان دانشگاه آزاد تهران شمال در بیانیه ی خود به مناسبت پیوستن به اعتصابات سراسری دانشجویان نوشتند در داخل محیط دانشگاه به شیوه‌های تحصن و یا تجمع اعتراضی ادامه میدهند.

جمعی از دانشجویان دانشکده‌ی ادبیات و زبان‌های خارجی علامه طباطبایی در جهت حمایت از دانشجویان تعلیقی بیانه ای منتشر کرده و نوشته اند: صدای سکوت و حذف دانشجویان تعلیقی باشیم.

جمعی از دانشجویان دانشگاه یزد در بیانیه ای در اعتراض به دستگیری‌های پی در پی به اعتصابات سراسری دانشجویان پیوستن.

دانشجویان دانشکده فیزیک دانشگاه شریف در بیانیه ی خود از «آغاز اعتصاب از روز ۱۴ آبان» خبر دادند.

جمعی از دانشجویان دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه شریف طی بیانیه ای پیوستن به اعتصابات سراسری دانشجویان را اعلام کردند.

دانشجویان پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان   همراهی با اعتراضات دانشجویان و اعتراض به ممنوع الورودی برخی دانشجویان را اعلام کردند.

Related posts