وضعیت نگران‌کننده لیلا حسین‌زاده در زندان

برادر لیلا حسین‌زاده در صفحه‌ اینستاگرام خود به همراه انتشار فایل صوتی خواهرش، از وخیم‌تر شدن وضعیت سلامتی این فعال دانشجویی در زندان خبر داد.

برادر لیلا حسین‌زاده فعال دانشجویی زندانی در صفحه اینستاگرام خود به همراه انتشار فایل صوتی خواهرش از وضعیت نگران‌کننده او در زندان خبر داد و نوشت: «اعلام وضعیت اورژانسی SOS برای خواهرم لیلا حسین‌زاده
بروز علائم جدید بیماری خودایمن برای خواهرم لیلا حسین‌زاده.
خواهرم در روزهای اخیر علاوه بر مشکلات پیشینی با دردها و علایم جدیدی مواجه شده است. پزشک متخصصی که با او مشورت کردیم باتوجه به علایم جدید ورم دست‌ها، ضایعات کبودی متعدد پوستی و تاری دید، حمله‌ی سیستم ایمنی به عروق بدن (واسکولیت) و حمله‌ی چشمی (یووئیت) را محتمل دانسته که هر دو بسیار خطرناک هستند و خطر كوری و مرگ را به دنبال دارند. تکمیل تشخیص و شروع درمان این بیماری نیاز به بستری اورژانسی و انجام آزمایش‌های تشخیصی تخصصی و پیچیده دارد که در زندان ممکن نیست.»

او هم‌چنین نوشت مسئولان زندان به لیلا در جواب درخواست آزمایش گفته‌اند: «همین‌جا خون بده، می‌دهیم سرباز ببرد آزمایشگاه». رسیدگی زندان به وضعیت وخیم جسمانی خواهرم در همین حد است.»

آقای حسین‌زاده در ادامه نوشته است که یک ماه و نیم است که او درگیر حمله‌ی چشمی است و تاکنون از اعزام او به چشم‌پزشک ممانعت کرده‌اند. او در زندان به بيمارى لاعلاج كرون مبتلا شده و هر بار فشارهاى روحى و جسمى دچار عارضه‌هاى وخيم و حاد جديدى از اين بيماری غير قابل درمان شده است. در صورت صحت تشخیص اولیه‌ پزشک، سلامت و جان لیلا در معرض تهدید جدی خواهد بود. او را با وجود دو بار حکم عدم تحمل کیفر قطعی و دائمی بلاتکلیف در زندان نگه داشته‌اند.

او همچنین اعلام کرده، خواهرم دارد تدریجی و خاموش کشته می‌شود.
ما به‌شدت نگران وضعیت خواهرم هستیم. لیلا باید در اسرع وقت به بیمارستان اعزام شده و زیر نظر پزشک متخصص برای انجام آزمایش‌های مورد نیاز و تشخیص علت علایم جدید بیماری قرار گیرد. مسئولیت هرگونه تهدیدی برای سلامتی خواهرم متوجه مسئولین زندان و بازپرس شعبه‌ی ۱۴ دادسرای شیراز است که از آزادی لیلا ممانعت می‌کند. ضمناً این پیام صوتی در تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۲۶ توسط لیلا فرستاده شد که به خاطر دیگر هموطنان بازداشت شده منتشر نشده».
لیلا حسین‌زاده روز شنبه ۲۹ مردادماه ۱٤٠١، توسط نیروهای امنیتی تهران در خیابان و مقابل منزل شخصی‌اش همراه با ضرب و شتم بازداشت شد و بعد از مدت کوتاهی از بازداشتگاه ۲۰۹ زندان اوین به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شد.

لیلا حسین‌زاده در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به دلیل بروز بیماری صعب‌العلاج “خودایمنی” مشمول «عدم تحمل کیفر» شناخته و از زندان آزاد شده بود. با این حال این دومین بار است که علی‌رغم به رسمیت شناخته شدن بیماری‌اش توسط نیروهای وزارت اطلاعات همراه با ضرب و شتم بازداشت می‌شود.
لیلا حسین‌زاده پیشتر توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاده از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به پنج سال حبس تعزیری و دو سال منع فعالیت در فضای مجازی محکوم شده بود.

لازم به ذکر است که این فعال صنفی دانشجویی به دلیل ابتلا به بیماری خودایمنی، دو بار در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ شامل عدم تحمل کیفر شده بود.

Related posts