گزارش کولبر نیوز از هفته خونین کولبران در کردستان

کولبر نیوز گزارش داده است که طی یک هفتە گذشتە (٢٦ مهرماه – ٢ آبان‌ماه)، دست‌کم هفت کولبر و کاسبکار کورد از جملە یک کولبر نوجوان ١٨ سالە با شلیک مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی کشتە و مجروح شدند.

کولبر نیوز از هفته خونین کولبران در کردستان

در این گزارش آمده است که روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲، فرید وطنی‌رسول کولبر اهل روستای نشکاش از توابع شهر مریوان، با تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی در نوارمرزی “دەرەوەران” مریوان جانش را از دست داد. این کولبر از ناحیه سر مورد هدف تیراندازی قرار گرفته بود.
شامگاه شنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۲، یک کاسبکار کورد با هویت «واحد قادری»،۲۳ ساله، فرزند احمد و اهل سقز، در پی تعقیب و گریز و تیراندازی ماموران نظامی در ایست بازرسی منطقه مرزی «سرشیو» سقز، جان خود را از دست داد.
شامگاه یک‌شنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲، سە کولبر دیگر از جملە آرمان برزگر کولبر جوان اهل “میرآباد” از توابع ثلاث‌باباجانی و ماهان برزگر کودک کولبر ١٨ ساله اهل روستای “نیرژ” از توابع ثلاث‌باباجانی با تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی در نوارمرزی نوسود بە شدت زخمی شدند.
روز دوشنبه اول آبان‌ماه ١۴٠٢، زانکو گوهری کولبر ٢۵ ساله اهل شهر بانه با تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی در نوارمرزی هنگه‌ژال بانه، از ناحیه به شدت زخمی شد.
روز سەشنبە ٢ آبان‌ماه ١٤٠٢، یک کولبر با هویت “محسن عبداللهی” ملقب بە “ محسن کانی‌برد”، فرزند ناصر ملامحمد کانی‌برد، حدودا ٣٥ سالە، متاهل و دارای چهار فرزند در منطقە مرزی “کیلە” از توابع شهرستان بانە، بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی جانش را از دست داد.
لازم بە ذکر است، مهرماه امسال دست‌کم ٢٦ کولبر و کاسبکار کورد کشتە و زخمی شدند. از این تعداد دو کولبر و یک کاسبکار کورد با شلیک مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی کشتە و ٢٣ کولبر دیگر نیز مجروح شدند کە ١٨ مورد آن با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی صورت گرفتە است.

با استناد به آمار ثبت شده در کولبر نیوز در ٦ ماە نخست سال ١۴٠۲، جمعاً ۸۵ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر عواملی هم‌چون تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی رژیم، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از کوه و ارتفاع و سایر موارد کشته و زخمی شده‌اند. از این تعداد جمعاً ۱۳ کولبر معادل (%۱۵) کشته و ۷۲ کولبر معادل (%۸۵) نیز زخمی شده‌اند.از مجموع ۸۵ کولبری که کشته و زخمی شده‌اند ۷۷ مورد معادل (%۹۱) با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی صورت گرفته است.

در این رابطه بخوانید:

۶ کولبر دیگر بر اثر تصادف زخمی شدند

Related posts