گزارش رخدادها- طنین جهانی فریاد آزادی در شنبه فراموش‌نشدنی

گزارش رخدادها- طنین جهانی فریاد آزادی در شنبه فراموش‌نشدنی

در روز شنبه ۳۰ مهرماه، اعتراضات به قتل دولتی مهسا (ژینا) امینی وارد ششمین هفته شد. این شنبه تاریخی شد. بزرگترین گردهمایی و تظاهرات ایرانیان در خارج از کشور در این روز صورت گرفت. برلین شاهد حضور حدود ۱۰۰ هزار ایرانی دادخواه بود.

در دانشگاه و خیابان به‌رغم جو سنگین امنیتی شعار «زن، زندگی، آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» طنین‌افکن بود.

صبح شنبه کارگران شرکت شکلات‌سازی آیدین تبریز اعتصاب کردند. روز قبل، کارگران فولاد اهواز (خوزستان) هم برای تجمعی مقابل استانداری اهواز فراخوان دادند.

تظاهرات‌ و تجمع‌ در روز روشن در دانشگاه‌ها آغاز شد و در شب به شهرهای جنوبی ایران از جمله دزفول، در خوزستان و بندر کنگ از توابع بندرلنگه رسید. مردم دزفول شبانه با بوق و هلهله به خیابان آمدند. نیروهای امنیتی به تظاهرات مسالمت‌آمیز و پر از شادی مردم دزفول حمله کردند و دست‌کم به یک معترض گلوله جنگی شلیک کردند. در بندر کنگ Kong) ) از توابع بندرلنگه هم گروهی از زنان با پلاکارد آمدند و آنجا هم نیروهای سرکوب به معترضان حمله کردند.

دختران و زنان در شیراز روی دیوارها نوشتند زن، زندگی، آزادی. در اصفهان زنان روسری از سر برداشتند. زنان در شاهین‌شهر شعار دادند: «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه». در اراک بازهم تظاهرات و تجمع‌های پرشمار شکل گرفت.

اعتراض جاری در رگ‌های خیابان‌

در تهران اولین اعتراضات جمعی و فردی در روز روشن شکل گرفت. در خیابان آزادی، زنی از یکی از تابلوهای راهنمایی و رانندگی بالا رفت و روسری‌اش را به نشان اعتراض در آورد و در هوا چرخاند.

در خیابان لاله زار ماموران امنیتی در روز روشن به سمت جمعیت معترض گاز اشک‌آور شلیک کردند. در خیابان باغ سپهسالار و بازار چراغ برق هم تجمع مردم با شعار مرگ بر دیکتاتور همراه بود. دختران دانش‌آموز هم در خیابان سهروردی راهپیمایی کرده و شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

تجمعی در شامگاه ۳۰ تیر در محله تهران، نازی‌آباد شکل گرفت. در یک تصویر منتشر شده دست‌کم یک خیابان پر از مردمی است که با موتور و پیاده حرکت می‌کنند.

در شرق تهران در محله تهرانپارس، تجمع پرشماری شکل گرفت. زنان روسری‌هایشان را برداشتند. جمعیت باهم دست می‌زدند و شعار «‌مرگ بر دیکتاتور» می‌دادند. خودروها با بوق ممتد از معترضان حمایت کردند:

در ستارخان که هر شب در تمام پنج هفته گذشته سعی کرده است که تجمع و تظاهرات برگزار کند، همچنان تجمع‌هایی با روشن کردن آتش آغاز شد. در این خیابان در تهران با توجه به حضور سنگین نیروهای سرکوب، تجمع‌ها شکل می‌گیرند و پراکنده می‌شوند. با این حال زنان ستارخان در شامگاه ۳۰ تیر حضور پرشماری داشتند. زنان معترض روسری‌های خود را در هوا می‌چرخاندند و شعار دادند: «مرگ بر دیکتاتور». در محله صادقیه تهران هم که تجمع‌های که بیشتر حاضران در آن زنان بودند شکل گرفت. شبانگاه در متروی شریعتی معترضان جمع شدند و شعار «‌مرگ بر دیکتاتور» دادند. برخی از زنان هم مقابل متروی شریعتی، روسری‌ها را برداشتند. معترضان در امیرآباد، جنت آباد، سعادت آباد، ولنجک، تجریش، پونک، نارمک، صادقیه، شهرزیبا و اکباتان، از پنجره‌ها شعار دادند. در اکباتان صدای شعارها امشب به مراتب بیشتر بود. مزدوران ساچمه شلیک کردند و مردم برای دفاع قابلمه سر میکردند.

دزفول

در دزفول، معترضان پرشمار آمدند و همه باهم به‌صورت ممتد فریاد زدند: «آزادی، آزادی، آزادی». شعار اصلی معترضان دزفول «مرگ بر دیکتاتور» بود.

مشهد

با تعطیل شدن مدارس در بعد از ظهر روز شنبه، دانش‌آموزان دختر هم به خیابان آمدند و شعار دادند: «ما از ایران نمی‌ریم، ایران را پس می‌گیریم».

اراک

معترضان اراک پرشمار آمدند. «مرگ بر دیکتاتور» شعاری است که با آمدن نیروهای سرکوب و شلیک ساچمه و اشک آور، در خیابان‌های اراک شدت می‌گیرد.

شیراز

تظاهرات روزانه در شیراز را دانش آموزان دختر آغاز کردند.

تبریز

در تبریز، معترضان تصویر خامنه‌ای را در بنری حکومتی به آتش کشیدند.

تنکابن

در شهر تنکابن در شمال ایران، تجمع‌های شبانه شکل گرفت. در مقطعی درگیری با نیروهای پلیس، نیروهای پلیس عقب نشینی کردند و از داخل کلانتری شلیک کردند.

شهرهای کُردنشین

مردم صورت محله‌محور به خیابان‌های شهر آمدند و با سر دادن شعارهای ضد حکومتی به تجمع و اعتراض‌ها ادامه دادند.

مغازه‌های کسبه و بازاریان برخی از شهرهای مناطق کردنشین از جمله سنندج، مریوان، سقز، بانه، بوکان و مهاباد به نشانه اعتراض و ادامه همبستگی با اعتراضات سراسری در ایران بسته باقی ماند.

کرمانشاه

معترضان با شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» به خیابان‌ها آمدند.

معترضان جوان در مهاباد در چندین محله حاشیه‌نشین با برپایی اعتراض‌های شبانه حضوری چشمگیر در خیابان‌ها داشتند.

فریاد آزادی در دانشگاه‌ها

دانشجویان معترض در دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، شریف، علامه طباطبایی، علم و فرهنگ، تبریز، مشهد، مازندران، یاسوج، رازی (کرمانشاه)، دانشگاه مهاجر (اصفهان)، علوم پزشکی همدان، یزد، زاهدان، شیراز و جندی شاپور اهواز شعار دادند: «مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر» و «مرگ بر دیکتاتور».

تظاهرات صدهزارنفری در برلین

تظاهرات ایرانیان در خارج از کشور در روز شنبه از اوکلند نیوزلند آغاز شد. جمعیت زیادی از ایرانیان در نیوزلند، سیدنی و ملبورن استرالیا و اندونزی تجمع و راهپیمایی کردند تا انعکاس زودهنگام از گردهمایی‌ای باشند که در عصر گرم برلین به پرجمعیت‌ترین تجمع ایرانیان خارج از کشور در تاریخ بدل شد.

تجمعی که با حضور ایرانیان خارج از کشور و شهروندان غیرایرانی همدل با جنبش زن، زندگی، آزادی نشان داد که فشار و تبعید تنها صدای دادخواهی را در میان ایرانیان تکثیر کرده و اکنون در جنبشی برخاسته از رنج، به صدایی رسا علیه حکومتی اشغالگر در «خانه» بدل شده است.

Related posts