گزارش کوتاهی از رخدادهای پنجم آبان، با استفاده از منابع مختلف

گزارش کوتاهی از رخدادهای پنجم آبان، با استفاده از منابع مختلف

کردستان:

مهاباد – پنجم آبان

اعتراضات گسترده و بی سابقه در شهر مهاباد  به دنبال مراسم خاکسپاری اسماعیل مولودی از جان باختگان اعتراضات چهارم آبان در این شهر آغاز شد. ماموران سرکوبگر با تیراندازی مستقیم به سر موجبات جان باختن عده ای از معترضان انقلابی و زخمی شدن تعداد بیشتری را فراهم کرده اند که امارشان مشخص نیست. از آنجا که به قول نت بلاکس و شاهدان عینی اینترنت مهاباد به طور کامل قطع است اخبار به طور خیلی ناقص می رسد. معترضان انقلابی با شعار  «کردستان، کردستان، گورستان فاشیست‎ها» و «مرگ بر دیکتاتور». و روشن کردن آتش به مقابله با مزدوران پرداختند.
در همین روز جمعی از پزشکان مهابادی با اعلام حمایت از مطالبات اعضای نظام پزشکی تهران، خواستار آن شدند که امکان رسیدگی و درمان برای تمام مجروحان اعتراضات اخیر فراهم آید و دخالت های فراپزشکی و سیاسی در این زمینه متوقف شود.

بانه – پنجم بان

بر اساس تصاویری که امروز پنجشنبه، ۵ آبان از شهر بانه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، مردم در برخی از نقاط این شهر با روشن کردن آتش و بستن راه‌ها علیه حکومت شعار می‌دهند. مزدوران با گلوله جنگی و به قصد کشت انقلابیون را مورد حمله قرار دادند. مردم برای پراکنده کردن نیروها در بانک سپه، کلانتری ۱۱ ، بانک رفاه، فروشگاه افق کوروش، فرمانداری، اداره دارایی، کمیته امداد، فلکه ساعت، چهار راه ازادی و شهرداری به مقابله با ماموران پرداخته اند. طبق آخرین خبرها، که بدلیل قطع اینترنت نمی تواند کامل باشد، مزدوران جانباختن 7 مبارز و زخمی شدن بیش از یکصد انفلابی را سبب شده اند.

**

گزارشی از درگیری و تیراندازی در دهگلان کردستان منتشر شده است.

دانشگاه

در دانشگاه هنر و معماری پارس دانشجویان شعار دادند: «هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه.»

در دانشگاه آزاد کرج هم دانشجویان شعار «دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد» دادند.

تجمع مشابهی در دانشگاه آزاد تهران شرق هم برگزار شد. بسیاری از دانشجویان دختر در این تجمع‌ها بدون روسری حاضر شده‌اند.

تهران

تجمع در مترو تهران با شعار«زن، زندگی،‌آزادی»

«بازداشت ۱۵ پزشک» در تجمع مقابل نظام پزشکی در تهران

یک منبع آگاه به بی‌بی‌سی فارسی گفت در تجمع کادر درمان و پزشکان در مقابل ساختمان نظام پزشکی در تهران دستکم ۱۵ پزشک بازداشت شده‌اند.

رئیس و نائب رئیس نظام پزشکی تهران در اعتراض به سرکوب پزشکان استعفا داده‌اند.

چند گروه پزشکی در اعتراض به این برخوردها فراخوان اعتصاب داده‌اند.

عضو سابق شورای عالی نظام پزشكی: ضرب و شتم پزشكان معترض توسط لباس شخصی‌ها «بی‌سابقه» و «شرم‌آور» بود

مراسم نیکا شاکرمی

گروهی از زنان شرکت کننده در چهلم نیکا شاکرمی در پنجم ابان موهایشان را بریدند و روسرها را سوزاندند. شرکت کنندگان در مراسم ترانه «دایه دایه وقت جنگه» را همخوانی کردند.

مادر نیکا شاکرمی گفت: “در این همبستگی عظیم و باشکوه خیلی‌ها جان نازنین‌شان را از دست دادند.” منبعی نزدیک به خانواده نیکا شاکرمی به خبرنگاران گفت که در مراسم چهلم نیکا که با حضور جمعیت زیادی از مردم در گورستان حیات الغیب در نزدیکی خرم آباد، به رغم تهدیدها و اقدامات شدید امنیتی در حال برگزاری بود «ماموران امنیتی به سوی معترضان حمله و تیراندازی کردند.» تجمع کنندگان شعار می‌دادند: «ما همه نیکا هستیم،‌ بجنگ تا بجنگیم» و «امسال سال خونه سیدعلی سرنگونه»، «مرگ بر دیکتاتور» و «نیکای ما رو بردن، جنازشون آوردن».

سنندج: توطئه رژیم

اطلاع و اخطار

بنا به گزارش رسیده از یک منبع موثق از سنندج ، همزمان با حمله به شاه چراغ شیراز در روز گذشته ، قرار بوده در مسجد جامع سنندج هم عملیات نظامی یا انفجاری آنجام گیرد ، اما با اطلاع کسانی در صحن رویداد ،طرح لو رفت و مقامات اطلاعاتی رژیم که پشت این جنایت بودند فعڵآ آن را مسکوت گذاشته اند. انفجار در مساجد و مراکز مذهبی طرح کثیف و فکر شده و ارتباط دادن آن به نیروهای مخالف و اپوزسیون نظام ، طرح و توطئه سران اطلاعات و سپاه پاسداران است.

Related posts