یادداشت روژمان – ارزیابی مختصر از 6 ماه فعالیت روژمان

یادداشت روژمان – ارزیابی مختصر از 6 ماه فعالیت روژمان

سایت روژمان در یازده آبان 1401 متولد شد، چند روز پس از آن در شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام، اینستاگرام و فیس بوک نیز ثبت گردید و بسیار سریع دهها هزار فالور و هزاران بازدید کننده را جلب کرد. دلایل این موفقیت چشمگیر چه بود؟
1- روژمان در ماه آبان 1401 و در یکی از برآمدهای خیزش انقلابی “زن، زندگی، آزادی” چشم بدنیا گشود. در چهارم این ماه مراسمها، اعتصابات سراسری و اعتراضات چهلم ژینا امینی برگزار گردید که رویاروئی های تهور آمیر با مزدوران قاتل را بدنبال داشت. روزهای بزرگداشت یاد جانباختگان آبان 98 و تقدیر از مبارزات شرکت کنندگان در آن خیزش، نظیر آکسیون های 24 آبان در همین ماه در واقع شدند. جسارت های خارق العاده ای که جوانان دختر و پسر از فردای 26 شهریور، روز به خاکسپاری ژینای شجاع در گورستان آیچی سقز، ببعد از خود نشان دادند و انقلاب را به 31 استان در داخل و 150 شهر در خارج کشاند در آبان اوجی نمایان را تجربه نمود. به عبارت بهتر اعتراضات انقلابی این جوانان، که همچون کموناردها به قول مارکس “به آسمان یورش می بردند”، در ماه آبان شکوفاتر شد. مردم معترض، مبارز و انقلابی در این روزها شدیدا مشتاق مطلع شدن از اخبار تازه به تازه، عکس العمل گروهها و انقلابیون در داخل و خارج و تفسیر رویدادها از زاویه دید سوسیالیستی و کارگری و آینده محتمل انقلاب بودند. روژمان، تلاش کرد تا بر بستر سوسیالیسم علمی و سیر واقعیات به آن نیاز ها پاسخ دهد.
2- روژمان از همان ابتدا مستدل کرد که خیزش فراروئیده به انقلاب ژینا یک جنبش اجتماعی و سیاسی است. بنابراین پیوند خوردن بین جنبش مطالباتی کارگران (شامل معلمان و بازنشستگان تامین اجتماعی) با انقلاب حیاتی است. در همین رابطه روژمان بر ضرورت اولویت بخشیدن به شعار هایی نظیر “نان، کار، آزادی” و “زندانی سیاسی آزاد باید گردد” در کنار شعارهای “زن، زندگی، آزادی” و “مرگ بر جمهوری اسلامی” تاکید کرد. تلاشی جدی در جهت پیوند خوردن دو جنبش مشاهده نشد. این در شرایطی بود که کارگران و فرزندان آنها چنان وسیعا و به صورت آحاد در مبارزات و رویاروئی های شرکت داشتند که تمام انقلابیونی که برایشان پاپوش دوخته شد و اعدام گردیدند کارگر بودند. خود کارگران شاعل در صنایع و خدمات کلیدی، نظیر نفت و حمل و نقل عمومی، به اشکال مختلف همدردی و حمایت خود را با انقلاب ابراز کردند. روژمان به سهم خود کوشید موانع بین این دو جنبش را معرفی کرده و راه حل رفع آنرا به بحث بگذارد. وظیفه خدمت کردن به رفع موانع بین دو جنیش هنوز امری کلیدی می باشد. بورژوازی راست و راست افراطی تمام تلاش و ابزارهای خود را به کار برده و میبرد تا این اتفاق نیافتد.
3- روژمان تمام تغییرات مثبت در ذهنیات مردم در جهت مقابله با مذهب و جمهوری اسلامی برای سرنگون کردن آنرا ضروری شمرد. اما پرسید بعد از رژیم سرمایه داری اسلامی چه حکومتی باید سرکار بیاید؟ جواب روژمان این بوده و هست که لازم است تمام دستگاه های بوروکراسی و نظامی و بویژه ارتش متلاشی شده و کارگران و مردم مسلح از سرمایه داران بزرگ خلع ید و قدرت کرده و شوراهائی معطوف به سوسیالیسم ایجاد کنند.
4- روژمان در این مدت نگاهی، هر چند اندک، به تناسب قوای جهانی بین گرایشات سوسیالیستی و لیبرالی در غرب انداخت تا زمینه ای برای درک قدرت امپریالیست ها و بویژه امپریالیسم آمریکا و امکان دخالت آنها در اوضاع انقلابی ایران را فراهم آورد.
5- روژمان فرزند انقلاب “زن، زندگی، آزادی” می باشد و نبضش با فراز و فرود آن در سطح کل جامعه و نه فقط خیابان می زند. بنیاگزاران آن، که صرفا به خاطر آرمان سوسیالیستی و تعهدشان در مقابل اهداف آن گرایش به طور خستگی ناپذیری کار می کنند، تا روزی که ضرورت سیاسی آن پا بر جا باشد به کار خود در کنار وظایف انقلابی دیگر ادامه خواهند داد.
6- روژمان به لحاظ سازمانی کاملا مستقل است و تصمیماتش توسط بنیانگزارانش به طور دسته جمعی اتخاذ می گردد. این سایت در عین حال در برابر نیروهای گرایش سوسیالیستی متعهد بوده و مشورت با آنها و کسب رهنمود از آنها را موجب انجام بهتر وظایف خود یافته است.

Related posts