یادداشت روژمان – بلوچ ها و قهرمان های آنان

یادداشت روژمان – بلوچ ها و قهرمان های آنان

ها و قهرمان های آنان

حکومت های سلطنتی و اسلامی بلوچ ها، کرد ها و عرب ها را در نهایت فقر اقتصادی نگه داشته اند. پیشروان و رزمندگان این ملیت ها جهت درهم شکستن این سیاست ضد انسانی مبارزاتی طولانی و فداکارانه را پیش برده اند. در نتیجه این مبارزات فضائی سیاسی و روحیه ای رزمنده در این مناطق بوجود آمده است. این فضا و روحیه سبب شده تا قهرمانانی در میان این ملل پرورده شوند که یکی از نمونه های آنان دکتر ابراهیم ریگی می باشد. او در روز چهارشنبه سوم اسفند برای بار دوم توسط مامورین دستگیر و به کلانتری 12 در زاهدان منتقل شد. در آنجا سرکوبگران او را تحت شکنجه های شدید قرار داده و موجبات جانباختنش را فراهم آوردند.
ابراهیم ریگی، پزشک ۲۴ ساله بعد از حوادث «جمعه خونین زاهدان» در ۸ مهرماه ۱۴۰۱ به مجروحان کمک کرد. ماموران رژیم در آن جمعه مردم را از نزدیک به رگبار بستند و سبب جانباختن دست‌کم صد نفر و نابینا و معلول کردن تعداد بیشتری شدند. ابراهیم بدلیل مداوای داوطلبانه زخمی ها در 21 مهر دستگیر و بعد از سه ماه آزاد شد.
دست نوشته هائی از این قهرمان منتشر شده که در 28 آذر در اسارتگاه زاهدان و در مقابله با رفتارهای وحشیانه و تهدید آمیز ماموران نوشته است. یکی از یادداشت ها بسیار کوتاه بوده و روحیه والا و الهامبخش آن انقلابی را نشان می دهد:
«ما را از سر بریده می ترسانید، ما اگر از سر بریده میترسیدیم در محفل عاشقان نمی رقصیدیم»
او در همان روز به یکی از زندانیان سیاسی نوشت:
” “رسم ماست ایستاده مردن”.
او مدتی قبل از جانباختنش در کلانتری در صفحه اینستاگرامش نوشته بود که پیشنهادهای زیادی از سراسر دنیا برای خروج از ایران دریافته کرده است. او در جواب نوشته بود گرچه رژیم زندگی را برای شهروندان به صورت جهنم در آورده، اما در کنار مردمش خواهد ماند.

دو روز بعد از کشتن حکومتی و وحشیانه دکتر ابراهیم ریگی دستگیری دهها نفر از شهروندان بلوچ به اطلاع مردم رسید. گزارش های “حال وش” از بلوچستان حاکی است که نیروهای امنیتی حکومت اسلامی روز جمعه شهر زاهدان را نظامی کرده و به جان مردم افتاده اند. طبق این گزارش نیروهای نظامی و امنیتی تمامی خیابانهای شهر از جمله اطراف مسجد مکی و خیایان خرومشهر را محاصره کرده و با خشونت اقدام به بازداشت شهروندان کرده اند.
تشدید خشونت از جانب ماموران رژیم در زاهدان نمایان می سازد که هسته سخت قدرت دوباره سیاست های کشتار، دستگیری وسیع و نظامی کردن را از سر گرفته است. این هسته مدتی تحت فشارِ از داخل و خارج شروع به آزاد کردن شمار نسبتا وسیعی از زندانیان سیاسی کرده بود. اما اتخاذ سیاستِ نرمش از جانب سران رژیم در مقابل امپریالیسم آمریکا و عکس العمل این دولت دوباره قدرتمداران را هار کرده است. طبق گزارشات خبرگزاری ها دولت آمریکا با وارد کردن سپاه پاسداران در لیست تروریستی اتحادیه اروپا مخالفت کرده و همزمان معافیت صدا و سیما از تحریم را تمدید نموده است.
در این شکی نیست تمام امپریالیست ها و دول سرمایه داری بزرگ از سرنگون شدن جمهوری اسلامی، به عنوان سد ارتجاع و دفاع از سرمایه در منطقه، توسط انقلابیون مخالفند. اما فرزندان مبارز مردم که تاکنون مبارزات در جهت ساقط کردن رژیم را مستقلا به پیش برده اند تا رسیدن به هدف، که کاملا دست یافتنی می باشد، به این مبارزات در اشکال گوناگون ادامه خواهند داد. یاد دکتر ابراهیم ریگی ها این مبارزات انقلابی را نیرومند تر خواهند کرد.

Related posts