یادداشت روژمان – از حمله حماس به اسرائیل چه کسی سود می‌کند؟

یادداشت روژمان – از حمله حماس به اسرائیل چه کسی سود می‌کند؟

حمله حماس به اسرائیل چه کسی سود می‌کند؟ edited

صبح روز شنبه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ گردان‌های قسام حماس در یک حمله غافلگیر کننده با نام عملیات طوفان الاقصی به خاک اسرائیل و سرزمین‌های مورد مناقشه حمله کرد.
در این حملات تا لحظه نگارش این یادداشت بیش از ۴۰٠ نفر از هر دو طرف درگیر کشته و بیش از هزاران نفر نیز مجروح شده‌اند. این نشانگر آغاز جنگی ویرانگر در منطقه است که می‌تواند تبعات بسیار زیانباری برای مردم غیرنظامی ساکن در دو طرف مرز درگیر به همراه داشته باشد.
اما پرسش اینجاست که آیا چه کسی از شروع این جنگ سود می‌برد؟
برای روشن شدن جواب این سوال خوب است که نگاهی به اتفاقات چند روز گذشته بیاندازایم.
اسرائیل به راحتی هرچه تمام مواضع نیروهای سپاه تروریستی رژیم را در سوریه و حتی داخل ایران هدف قرار می‌دهد، از سویی دیگر به دنبال عادی سازی روابط تیره و تار خود را با کشورهای عربی، علل‌الخصوص عربستان سعودی است، مسئله‌ای که ابدا به کام رهبر رژیم جمهوری اسلامی خوش نخواهد آمد.
چند روز گذشته نیز علی خامنه‌ای رهبر دیکتاتور جمهوری اسلامی گفته بود “قمار عادی‌سازی روابط با اسرائیل سراسر باخت است و اسرائیل رفتنی است.” و عادی سازی روابط با اسرائیل را شرطبندی بر روی اسب بازنده قلمداد کرد.
از سویی دیگر در روزهای گذشته مردم اسرائیل به‌دنبال سیاست‌های ناتانیاهو اقدام به تظاهرات و اعتراضاتی در این کشور کرده بودند.
با جمع‌بندی این نکته‌ها و آگاهی بر این مهم که گروه حماس در جریان صلح اعراب و اسرائیل از قافله‌ی مذاکرات و اخذ امتیاز و مشروعیت بخشیدن به خود محروم بود می‌توان نتیجه گرفت که چراغ سبز رژیم ایران و شخص خامنه‌ای در شرایط کنونی اسرائیل و منطقه جرات حمله حماس به اسرائیل را دوچندان کرد و اتفاقی که هرگز در این وسعت پیش‌بینی نمی‌شد اتفاق افتاد.
قطعا هدف رژیم از حمایت و چراغ سبز نشان دادن به حماس برای این اقدام، خارج از این دو دلیل نخواهد بود. اول چوب لای چرخ صلح عربستان و اسرائیل و دوم انتقام حملات دامنه‌دار اسرائیل به مواضع سپاه در داخل و خارج از ایران.
در این بین سازمان حماس که خود را مدافع مردم مظلوم فلسطین معرفی می‌کند، نه تنها با این اقدام دستاوردی برای فلسطینیان نخواهد داشت، بلکه با طناب پوسیده‌ی رژیم ایران و پول‌های بادآورده‌ی آن به داخل چاهی عمیق و تاریک رفته و آتش جنگی سهمگین را افروخته است.
جنگی که قطع به یقین قربانیان و ضررمندان اصلی آن مردم دو طرف درگیر علل‌الخصوص فلسطینیان خواهند بود.
نه تنها ایدئولوژی اسلامی و ناسیونالیسمی حماس برای ملت تحت ستم فلسطین نجات بخش نیست بلکه تماما در اختیار منافع رژیم جمهوری اسلامی ایران است.
آنچه نگران کننده است، وقوع فجایع انسانی و جنایت جنگی توسط طرفین درگیر است. چه حماس با ایدوئولوژی مذهبی اسلامی و ناسیونالیستی خود و چه رژیم اسرائیل با ایدئولوژی مذهبی یهودی خود پتانسیل خلق فجایع انسانی را در منطقه دارا هستند و این می‌تواند زنگ خطری برای جامعه جهانی باشد.

مطالب مرتبط:

حمله حماس به اسرائیل؛ دستکم ٣٠٠ تن از طرفین کشته شدند

Related posts